Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

Träna bort höstdeppen

Av Hanna A - 26 oktober 2008 19:30

Kopierat från metro.se - jag tycker det är både intressant och viktigt nu när många känner sig lite hängiga och håglösa: Och jag ska själv försöka komma igång med träningen igen. Vad väntar vi på??!!


Metro.se: 


Känner du dig stressad, smådeppig eller allmänt orkeslös? Då är det raka vägen till gymmet som gäller för lite antidepressiv träning. 


Det är bevisat att fysisk aktivitet fungerar som medicin mot stressymtom, utbrändhet och depression. Enligt forskare på Harvard Medical School kan man minska sina depressionssymtom med hela 50 procent om man tränar regelbundet.


– När vi blir stressade talar hjärnan om för kroppen att producera kortisol men det är ett hormon som är tänkt att göra oss redo för att, som på stenåldern, fly från en sabeltandad tiger eller slå ihjäl en björn, säger Agneta Lindegård Andersson, Institutet för stressmedicin. 


Och idag handlar vår stress mer om att oroa sig över sin privatekonomi eller inte hinna med det vi ska på jobbet och då utsöndras kortisolet under en lång tid vilket skapar obalans i nervsystemets gas och bromsfunktioner.

– Även fast stressen idag är helt annorlunda så reagerar människokroppen fortfarande på samma sätt, det är vår reptilhjärna som går in och styr.


På Institutet för stressmedicin medicinerar man 45–60 minuters promenad i raskt tempo till sina patienter. Och utöver det träningspass på gymmet.


Agneta Lindegård Andersson säger att det viktiga är att träna regelbundet.

– Det är bättre att köra lite varje dag än att träna stenhårt två dagar i vecka, med regelbunden motion i ditt liv kan du förebygga depressioner och stressymtom, säger hon.

Inte nog med att träning kan bota stress, den ökar nybildandet av hjärnceller, det sänker insulin­nivåerna i blodet.



Tre steg till en piggare höst


Varde ljusIbland kan det vara svårt att kliva upp, ställ in Philips Wake-Up Light och vakna till att rummet fylls gradvis med ljus.
Pris: från 1 099 kronor. 

Mat för hjärnanDet du äter påverkar din hjärna och ditt humör. Felaktig kost kan faktiskt göra dig deprimerad. Hjärnan mår som bäst av mycket frukt, grönt och fleromättade fetter som omega-3 och -6.


Sov på sakenÄven om du sover på natten kan du lida av sömnbrist. Gå in på Sömnhjälpen och lär dig hur du kan förbättra din sömn. www.somnhjalpen.se

 
 
Medresenärskan

Medresenärskan

26 oktober 2008 20:46

Jaa du, nu fick Medresenärska något att tänka på ... Är dålig att motivera mig så det brukar stanna med "ta det sen" ...

Jag hoppas att jag blir bättre framöver för det är skönt. Fött var jag på timslånga promenader varje dag. Då var jag stressad för det, tyckte inte jag hann med det jag skulle göra efteråt för då ville jag ta det lugnt.

I vajre fall skall jag nu tänka på detta du förmdlat så bra. Tack för det !!!
Sköt om dig och ha det bäst
Kram

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Catrin

Catrin

27 oktober 2008 03:53

Det där med ljuset behöver inte jag....vi har ju SOL året om. Man märker verkligen att man är piggare, även om man ibland faktiskt saknar regn.... men att ha sol 360 dagar om året är fantastiskt, undra hur man skall göra när man kommer tillbaka till Sverige?!?

Hoppas att Ni får en riktigt Solig vecka!!
Kram

http://catrinusa

 
Ingen bild

Lotta

27 oktober 2008 10:22

Du får gärna börja träna med måtta, för jag hade svårt att hänga med i uppförsbacken i lördags och då är du ju som sagt"otränad"...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna A - 22 april 2014 19:34

Bloggportal alltså. Men jag vet inte. Been here, done this.    Av alla jag testat (Blogspot, Wordpress och Blogg) är det Blogspot jag gillar bäst. WP känns dock proffsigast. Men var svår att mobilblogga bilder från - det blev gigantiska bilder. G...

Av Hanna A - 20 september 2011 20:52

Testelitest!   Det var inte igår jag bloggade här, direkt. Och det har hänt saker sen dess. Ändå kan jag inte motstå att göra ett inlägg. Bara för att se hur det känns.   Idag hittade jag en kommentar också, skriven i oktober 2010. Så det är ...

Av Hanna A - 13 september 2010 19:47

Till alla er som envisas med att lägga in reklam-kommentarer! Tävlingar hit och dit och länkar till både bu och bä. Hallåå-åå! JAG SKRIVER INTE LÄNGRE I DEN HÄR BLOGGEN!   Jag förstår att man vill göra reklam för sig (även om jag aldrig publicera...

Av Hanna A - 22 april 2009 06:33

  Från och med nu är det Blogspot som gäller. Välkomna dit!   http://stortosmatt.blogspot.com   ...

Av Hanna A - 21 april 2009 19:19

  Det känns konstigt just nu. Som om jag befinner mig i ingenmansland...   Mellan två bloggar. Ingen ordning på något. Håller på att lägga över mina länkar lite smått, skriver ett litet inlägg ibland.. Men mest gör jag ingenting. Och jag tror att ja...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards